Saturday, April 5, 2008

البيت بيتك


بقالنا كتيييير مشوفناش بعض ... مسلمناااااااااش على بعض

طبعا الأغنيه دى بقت مشهورة من فتره بسبب أنها بتيجى دايما فى برنامج البيت بيتك
برنامج البيت بيتك هو برنامج بيجى على القنوات الأرضيه والقناة الفضائيه المصريه بدعم من التلفزيون المصرى ووزارة الأعلام

على الرغم من كده بتلاقيه بيناقش قضايا ساخنة فى البلد, وأحيانا بيروجح جايب مسئولين عن بعد الخدمات فى الدوله ويروحوا غسلنهم كده على الهوا وقدام الناس

طبعا هتقولى , وأنت أيه اللى مزعلك من كده, أما بنى أدم غريب صحيح

هقولك يااااعم أنا مش زعلان, بس هى الفكره ماهو من الزمان أوى وفى مسئولين عفوا فى اللفظ بيستهبلوا, أشمعنا اليومين دوووول اللى بنعمل كده فيهم أيه حظهم وحش مثلا

بصوا أنا عندى وحهة نظر متواضعه فى الموضوع ده بس أنا مقتنع بيها اللى حد كبيييير
الموضوع أنا فى خلال الكام سنه الأخيرة كتييير من الناس بقى عنده طريقه سهله للوصول اللى القنوات الفضائية المختلفه خلال الأقمار الصناعيه
فتلاقى الناس تسمع على قناة الجزية مثلا , حصل فى مصر كذا وكذا وكذا. يروووح الواحد قالب على القناة الأرضية, يلاقى الناس بتقول كله تمام والأمن مستتب وكل شئ على مايرررررام

ده عمل أيه بقى, خل الناس متبقاش عندها ثقة بالتلفزيون المصرى, ومبقوش يتفرجوا عليه أصلا ألا فى ماتشات الكورة اللى مش مذاعة على الفضائيات, يعنى ببساطه لو الحكومة حبت تقووول أو تضحك على الناس بحاجه مش هتعرف, لأنهم مش هيعروفوا يوصللهم أساسا

فى الوقت ده بقى جيه البرنامج العظيم البيت بيتك, وبقى هدفه أعادة جذب الناس لمشاهدة التلفزيون المصرى تانى, ومفيش مانع عشان أعرف أعمل كده أنى أروووح جايب كام كبش فدا وروووح غاسلهم على الهوا (على فكرة مش لازم يكون بسابق ترتيب) وطبعا الشعب المصرى طيب جدا جدا وهيصدق
يعنى من الأخر أنا بعتبر برنامج البيت بيتك هو برنامج لتخدير الناس وبقترح يغيره أسمه لخدر بيتك :)

بس برضه عشان أبقى أمين هو ممكن ماكونشى أنا شايف جميع جوانب الموضوع, بس هى دى وجهة نظرى اللى ممكن تبقى صح أو غلط

No comments: